UA-122248156-1 Pomoc » Szybki import z Chin

Centrum pomocy

Podstawowe informacje

Transport morski

Transport morski może być stosowany do przewozu każdego rodzaju towarów, niezależnie od ilości i wielkości. Jest znacznie tańszy od transportu lotniczego, ale czas jego realizacji jest wyraźnie dłuższy. Liczy się go w tygodniach, a nie godzinach. Transport morski dzieli się na dwie grupy:

FLC – Full Container Loading – transport pełnokontenerowy

LCL – Less Container Loading – transport drobnicowy.

Transport FLC wykorzystuje się dla dużych zamówień, których waga liczona jest w tonach, a objętość w dziesiątkach m3. Do transportu morskiego wykorzystuje się kontenery stalowe. Mają one standaryzowane wielkości, wyrażone w stopach. Dwa najczęściej stosowane modele kontenerów to 20 ft i 40 ft. Standardowe kontenery mają wysokość 230 cm, natomiast kontenery HC mają wysokość powiększoną do 250 cm.

Transport LCL pozwala wysyłać statkiem przesyłki drobnicowe – np. jedno opakowanie kartonowe, jak również 10 palet. Przesyłki te również są umieszczane w kontenerach, chroniących towar przed uszkodzeniem, jak i wilgocią oraz solą morską.

Kto może nadać przesyłkę morską?

Przesyłka morska może zostać wysłana przez dowolną firmę transportową, jak również indywidualnego przedsiębiorcę, który dopiero stawia pierwsze kroki w handlu zagranicznym.

Usługi świadczone przez serwis

Nasi klienci mogą skorzystać z usług transportu drobnicowego na terenie kraju. Oferujemy atrakcyjne ceny i przystępne warunki swoich usług. Transport obejmuje dostawę przesyłki eksportowej od nadawcy do terminala, a dla przesyłek importowych - terminala do odbiorcy w Polsce.

Transport do portu przeznaczenia

Wysyłając przesyłki drobnicowe za granicę, koszt ich dostawy do terminala w Polsce pokrywa nadawca. Istnieje możliwość skorzystania z dodatkowo płatnej usługi transportu krajowego, door-to-door, realizowanego przez naszą firmę.

Jakie są maksymalne wymiary i waga przesyłki?

Transport morski:

  • max waga 1 opakowania: 2500 kg
  • max rozmiar 1 opakowania: 300 x 223 x 200 cm

Transport lądowy krajowy – od klienta do terminala

  • paleta euro 120x80 cm, max wysokość 180 cm, max waga 800 kg,
  • paleta 120x100, max wysokość 180 cm, max waga 800 kg,
  • przesyłka drobnicowa, max waga 70 kg, wymiar: długość+2*(szerokość+wysokość) mniejsza niż 330 cm oraz długość mniejsza niż 270 cm .
  • Automatyczna wycena transportu obejmuje wyłącznie palety w wymiarze 120x80 i 120x100 oraz przesyłki drobnicowe o max. wadze 70 kg i podanych wyżej wymiarach. Wyceny nie uda się dokonać dla przesyłek, w skład których wchodzą palety i przesyłki drobnicowe.

Odprawa celna eksportowa

Co to jest odprawa celna eksportowa?

Wszystkie towary, które są wwożone lub wywożone poza granice UE, należy zgłosić do Urzędu Celnego. Zgłoszenie pisemne obowiązuje przy wymianie handlowej, natomiast zgłoszenie ustne wtedy, gdy podróżujemy indywidualnie i przekraczamy granicę samochodem, samolotem, autobusem, pociągiem lub statkiem.

Korzystając z naszych usług, należy dokonać pisemnego zgłoszenia do Urzędu Celnego. Można to zrobić samodzielnie lub korzystając z naszych usług. Ta druga opcja pozwala zaoszczędzić sporo cennego czasu i uniknąć problemów formalnych z wypełnianiem potrzebnej dokumentacji.

Potwierdzeniem zgłoszenia jest urzędowe potwierdzenie wywozu towaru – ma ono postać elektroniczną. Ten dokument jest konieczny, aby można zastosować stawkę VAT 0%, obowiązującą przy eksporcie towarów handlowych.

Co to jest agencja celna?

Firma, która zajmuje się reprezentacją innych firm, jak i osób fizycznych przed Urzędem Celnym, nazywa się agencją celną. W agencji celnej zatrudnione są osoby dysponujące licencją na wykonywanie zawodu agenta celnego.

Nie istnieje żaden obowiązek współpracy z agencjami celnymi. Osoby i firmy zajmujące się importem i eksportem towarów, mogą samodzielnie dopełniać wszystkich formalności podatkowo-celnych. Jednak ze względu na wygodę, w większości przypadków decydują się korzystać z usług agencji celnych. Posiadają one niezbędną wiedzę i doświadczenie, dzięki któremu skraca się czas potrzebny na wszystkie formalności. Innym powodem współpracy z agencją celną jest powód, że chcąc samodzielnie dopełniać formalności celnych, konieczne jest posiadanie odpowiedniego oprogramowania i umiejętność jego obsługi. Wszystkie dane z urzędem celnym wymienia się w formie elektronicznej.

Co to jest EORI?

EORI to skrót od Economic Operator's Registration and Identification, czyli Wspólnotowy System Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych. Zadaniem EORI jest przyspieszenie formalności celnych, związanych z importem i eksportem towarów – zarówno tych, w których biorą udział firmy, jak i osoby fizyczne.

Każdy, kto choć raz brał udział w takiej operacji, zostaje zarejestrowany w programie EORI, gdzie zostaje mu nadany numer identyfikacyjny. Przy kolejnych operacjach handlu zagranicznym, osoby i firmy są zobowiązane posługiwać się tym numerem. Prawo to obowiązuję na terenie całej UE. Aby uzyskać numer EORI, należy złożyć wniosek Urzędzie Celnym. Na wydanie numeru czeka się do jednego dnia.

Co to jest upoważnienie celne?

Jest to pełnomocnictwo, które pozwala reprezentować firmę lub osobę fizyczną przed Urzędem Celnym. Chcąc upoważnić naszą firmę do reprezentowania Państwa w sprawach celno-podatkowych przez Urzędem Celnym, należy dostarczyć nam kopię nadanie nr NIP, Regon, CEIDG albo KRS. Powinni Państwo również posiadać nadany numer EORI. Aby upoważnienie było ważne, musi je podpisać osoba uprawniona do reprezentowania firmy. W przypadku osób fizycznych, do upoważnienia należy dostarczyć kopię dowodu tożsamości.

Transport morski

Co to jest dokument odprawy celnej eksportowej?

Dokument odprawy celnej to inaczej urzędowe potwierdzenie wywozu towaru – ma symbol IE 599. Potwierdzenie występuję w formie elektronicznego pliku XML – tylko w takiej postaci jest akceptowany przez Urząd Celny. Plik przekazuje agencja celna nadawcy towaru. Dokument jest konieczny, aby móc stosować zerową stawkę podatku VAT, obowiązująca na sprzedawane produkty, czyli na eksport towarów..

Czy prowadzenie działalności gospodarczej jest wymagane żeby wyeksportować przesyłkę?

Nie trzeba prowadzić działalności gospodarczej, aby eksportować przesyłki poza granice UE. WKC – Wspólnotowy Kodeks Celny jasno informuje, że i firmy, i osoby fizyczne mogą dokonać odprawy celnej.

Z jakiego portu morskiego wypływają przesyłki morskie?

Nasze przesyłki dostarczamy drogą morską, w ramach transportu kombinowanego. Oznacza to, że przesyłki pokonują część trasy drogą lądową, a następnie droga morską. Na terenie kraju korzystamy z terminali drobnicowych zlokalizowanych w Krakowie, Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu i Gdyni. Pełnią one rolę lądowych terminali dla przesyłek morskich. Z terminali są wysyłane bezpośrednio do portu – na terenie Polski lub za granicą. Wyboru portu zależy od kierunku, w którym przesyłka ma zostać wysłana, a także od armatora, który obsługuje konkretny fracht. Nasza firma korzysta z portów morskich w Gdyni, Gdańsku, Hamburgu, Rotterdamie i Antwerpii. Dla zapewnienia najwyższych standardów obsługi klienta i towarów, współpracujemy wyłącznie z armatorami klasy A.

Kiedy wypływają statki?

Transport morski jest bardzo wymagający, a tym samym musi być planowany z dużym wyprzedzeniem. Statki towarowe najczęściej raz w tygodniu wyruszają w określonym kierunku. Większa częstotliwość rejsów kontenerowców ma miejsce na bardziej popularnych szlakach handlowych. Plan rejsów jest tworzony z wyprzedzeniem kilku miesięcy. Pozwala to łatwiej zaplanować datę wysyłki towaru.

Przesyłki z terminali krajowych są wysyłane do portów raz w tygodniu. Należy o tym pamiętać planując odprawę celną. Powinna ona być wykonana najpóźniej w dniu wyjazdu. W razie spóźnienia, przesyłka będzie musiała poczekać następny tydzień na kolejny kurs z terminali do portów.

Co to jest termin zamknięcia (closing time)?

Closing time to czas, w jakim przesyłki LCL – drobnicowe, muszą zostać doręczone do terminali krajowych, aby mogły na czas być dostarczone do wybranych portów morskich. Jeżeli z jakichś powodów termin zamknięcia zostanie przekroczony, transport przesyłki wydłuża się o następny tydzień.

Co oznacza termin “cut off” w transporcie morskim?

Jest to ostatni moment, w którym należy dostarczyć kontener na miejsce, wskazane przez armatora. Zazwyczaj będzie to zarezerwowane stanowisko w porcie wyjściowym lub strefie załadunku. Jest to niesamowicie ważne do tego, aby obsługa portu mogła na czas załadować kontener na statek. Trzeba dodać, że każdy kontener ma ściśle określone miejsce na okręcie – jest ono wybierane pod względem ciężaru ładunku, tak aby zapewnić statkowi maksymalną stabilność.

Jeżeli termin cut off zostanie przekroczony, kontener nie zostanie załadowany na statek, a armator ma prawo obciążyć nadawcę opłatą karną. Cut off stosuje się wyłącznie dla przesyłek pełnokontenerowych. Tej zasadzie nie podlegają przesyłki drobnicowe.

Odbiór przesyłki w porcie docelowym

Jak długo trwa transport morski do Stanów Zjednoczonych (USA)?

Zależnie od warunków, czas transportu morskiego do USA wynosi od 23 do 45 dni. W naszym kalkulatorze określamy czas transportu liczony od momentu wyjścia przesyłki z terminala krajowego do portu, drogę którą pokonuje na statku, aż do chwili rozładowania w porcie docelowym. Czas ten nie uwzględnia transportu krajowego door-to-door, ani z portu docelowego do terminala drobnicowego w głębi kraju.

Do jakich krajów realizujemy transport morski?

Za naszym pośrednictwem mogą Państwo wysyłać przesyłki morskie do wszystkich krajów świata. Jest to możliwe dzięki współpracy z armatorami, realizującymi fracht na wszystkie kontynenty – Amerykę Północną i Południową, Afrykę, Australię, Azję i Europę.

Co to jest zwolnienie towaru w transporcie morskim?

Jest to przekazanie wskazanej osobie lub firmie prawa do przesyłki. Zwolnienie towaru następuje wtedy, kiedy nadawca potwierdzi w systemie otrzymanie płatności za towar. Innym warunkiem wydania przesyłki, czyli zwolnienia opłaty, jest otrzymanie wynagrodzenia przez armatora lub pośrednika – w tym przypadku nasz serwis.

Są dwie możliwości przekazania informacji o zwolnieniu towaru

  • fizyczna w postaci oryginału listu przewozowego,
  • elektroniczna, w internetowym systemie operatora – express release.
Jak wygląda odbiór przesyłki?

Kiedy kontener zostanie rozładowany, odbiorca jest informowany o przybyciu zamówionej przesyłki. Aby mógł ją odebrać, musi wpierw dokonać odprawy celno-skarbowej. Może tego dokonać osobiście lub za pośrednictwem upoważnionej agencji celnej albo spedytora. Dodatkowo, na miejscu należy również uiścić ewentualne opłaty manipulacyjne. Aby uniknąć problemów, zachęcamy do skorzystania z naszej usługi door-to-door, obejmującej formalności celne i dostawę przesyłki pod wskazany adres na terenie Polski.

Kto może odebrać przesyłkę w porcie?

Przesyłka drobnicowa może zostać odebrana w terminalu docelowym przez odbiorcę lub upoważnioną przez nią osobę, spedytora albo agenta celnego. Nie muszą Państwo samodzielnie udawać się po odbiór przesyłki do wskazanego terminala, ani szukać osoby, która to zrobi w Waszym imieniu. Posiadamy usługę, która pozwala scedować na nas odbiór przesyłki i dostarczenie jej wprost do Państwa firmy lub domu w Polsce.

Poradnik

Czy w porcie przeznaczenia mogą pojawić się dodatkowe opłaty?

Korzystając z naszych usług, Państwa przesyłki są opłacone do momentu dostawy do wskazanego terminalu w docelowym kraju. Dodatkowe opłaty, takie jak koszt odprawy celnej, opłaty manipulacyjne w terminalu oraz koszt dostawy z terminalu pod adres importera uiszcza odbiorca transportu. Po wcześniejszym uzgodnieniu, istnieje możliwość wliczenia tych kosztów w całą usługę transportu.

Odprawa celna w kraju przeznaczenia

Wszystkie towary, które są wywożone poza teren UE, podlegają przepisom celno-skarbowym w kraju, do którego mają wjechać. W większości przypadków oznacza to wniesienia opłaty celno-podatkowej i dokonania odprawy importowej.

Zgłoszenie uszkodzenia towaru

Pomimo największych starań o zapewnienie bezpieczeństwa przesyłkom w transporcie, czasami może dojść do ich uszkodzenia. W tym przypadku mogą Państwo domagać się odszkodowania od firmy ubezpieczeniowej.

Kiedy można otrzymać ubezpieczenie za uszkodzony towar importowany z Chin drogą morską?

Ubezpieczenie

Aby można było otrzymać odszkodowanie, Państwa towar powinien zostać ubezpieczony.

Zgłoszenie szkody

Szkoda powinna zostać zgłoszona ubezpieczycielowi w dniu dostawy.

Odpowiedzialność

Ubezpieczyciel odpowiada wyłącznie za szkody, które powstały w trakcie transportu. Nie ponosi odpowiedzialności np. za złe przygotowanie towaru do wysyłki przez nadawcę.

Franszyza redukcyjna

Aby odszkodowanie zostało wypłacone, szkoda musi przekraczać wartość określoną przez ubezpieczyciela.

Dokumenty konieczne do zgłoszenia szkody i jej likwidacji:

  • morski list przewozowy – oryginał (konosament morski Bill of Lading,
  • lądowy list przewozowy CRM – z portu docelowego do terminala lub siedziby odbiorcy,
  • faktura na towar – oryginał lub notarialnie poświadczona kopia wraz z listą towaru wchodzącego w skład przesyłki,
  • protokół szkody sporządzony w obecności kuriera, dostawcy, jeśli na kontenerze była uszkodzona plomba, należy podać jej numer,
  • dokumentacja fotograficzna uszkodzonego towaru, opakowania wraz z datą wykonania zdjęć,
  • szczegółowy opis uszkodzeń,
  • pismo roszczeniowe – oryginał, zawierające wycenę strat,
  • formularz zgłoszenia szkody Ubezpieczyciela – wypełnia klient,
  • inne dokumenty, których może żądać towarzystwo ubezpieczeniowe.
Odprawa celna importowa: dokumenty

Aby w Polsce dokonać pełnej odprawy importowej dla przesyłek morskich, należy dostarczyć następujące dokumenty (w kopii, nie oryginale):

  • Commercial Invoice, czyli faktura handlowa. Powinna zawierać pełne dane nadawcy, odbiorcy, numerację – która jest taka sama jak na liście przewozowym Packing List. Ponad to na Commercial Invoice powinna się znaleźć data jej wystawienia, warunki dostawy zgodne z Incoterms 2010, a także kraj pochodzenia – Country of Origin lub Made in. Oprócz tego na fakturze musi być zaznaczona waluta, w której została wystawiona. Żadna z pozycji na fakturze nie może mieć wartości równej zero. Dotyczy to szczególnie próbek, prezentów, podarunków i gratisów – dla tych produktów należy podać minimalną, symboliczną wartość. Ilość produktów na fakturze musi się zgadzać z tą, która została podana w liście przewozowym Packing List oraz Bill of Lading. Wartość faktury powinna się pokrywać z kwotą wpłaconą na konto kontrahenta. W wybranych przypadkach urząd celny może żądać potwierdzenia wpływu.
  • Packing list – list przewozowy, na którym zostały wyszczególnione wszystkie towary w przesyłce, wraz z podaniem wymiarów, wagi, ilości sztuk, opakowań i objętością. Na liście powinien również być podany materiał, z którego opakowanie zostało wykonane – pozwala to uniknąć kontroli fitosanitarnej.
  • Bill of Lading – morski list przewozowy, obejmujące podstawowe dane o przesyłce, które muszą być zgodne z tym, co wpisano na Commercial Invoice i Packing List.
  • Tłumaczenie Commercial Invoice – przetłumaczone powinny zostać tylko towary, które widnieją na fakturze. Jest to konieczne do tego, aby celnik mógł je przyporządkować do odpowiednich kodów taryf celnych – HS code. Tłumaczenie można wykonać samodzielnie i należy je opatrzyć firmową pieczęcią i podpisem.
VAT 0% przy sprzedaży towarów do USA

Aby móc zastosować 0% podatku VAT dla towarów eksportowanych poza Unię Europejską, konieczne jest posiadanie następujących dokumentów.

  • dokument IE 529 MRN – elektroniczne potwierdzenie odprawy eksportowej,
  • dokument IE 599 – elektroniczne potwierdzenie wywozu towaru poza UE, wydawane przez Urząd Celny w terminie do 14 dni od zaistnienia faktu,
  • fakturę handlową i listę pakunkową – Commercial Invoice i Packing List – pozycje towarowe na obu dokumentach muszą być identyczne – ilość i nazewnictwo,
  • dokumenty potwierdzające organizację transportu - w przypadku transportu morskiego CMR i konosament morski (Bill of Lading).

Wskazane powyżej dokumenty stanowią podstawę do tego, aby można zastosować zerową stawkę podatku VAT dla eksportowanych towarów.

Czas dostawy w transporcie morskim

W transporcie czas jest priorytetem. Wszystkim zależy na terminowej dostawie towarów.

Czas podany w zamówieniu i wynoszący np. 43 dni dla transportu morskiego, nigdy nie jest pełnym czasem dostawy liczonym od nadawcy do odbiorcy. Jest to wyłącznie czas potrzebny na logistykę i transport morski, do którego należy dodać transport lądowy do terminali, czas potrzebny na odprawy celny i transport lądowy od rozładunku kontenera do terminala drobnicowego, a następnie do odbiorcy.

Z czego mogą wynikać dodatkowe opóźnienia w transporcie towarów droga morską?

  • Opóźnienia ze strony kontrahenta – np. zamówienie, które nie zostało wykonane z uzgodnionym terminie i opóźnia przekazanie towaru do wysyłki,
  • Niedokładne warunki dostawy – np. przerzucanie ciężaru dostawy na kontrahenta, bez wcześniejszego uzgodnienia tego faktu. Na wyjaśnieniu sprawy mogą minąć kolejne dni, podczas których towar oczekuje w magazynie,
  • Cut off - jeżeli kontener nie zostanie na czas dostarczony do portu, nie zostanie załadowany na statek i będzie musiał poczekać do kolejnego frachtu, najczęściej w kolejnym tygodniu.
  • Warunki dostawy – czasami czas dostawy może ulec wydłużeniu, z uwagi na warunki panujące na morzu, awarię statku, konieczność przeładunku w porcie lub oczekiwanie na zastępczy statek. Armatorzy zastrzegają sobie prawa do takich opóźnień w warunkach współpracy.
  • Rozładunek ze statków – rozładowanie wszystkich kontenerów ze statku może zajmować nawet 48 godzin. Następnie kontenery muszą zostać wypakowane, a przesyłki drobnicowe przekazane do wybranych terminali drobnicowych na terenie kraju. Na tym etapie również mogą występować opóźnienia – związane np. z utrudnieniami w ruch drogowym czy niepełną obsadą firmy spedycyjnej.
Dokument ISF 10 + 2

Dokument ISF 10 + 2 jest konieczny dla towarów eksportowanych do USA drogą morską. Na dokumencie znajdują się wszystkie informacje dotyczące takich ładunków. Obowiązek przygotowania dokumentacji ISF 10 + 2 obowiązuje od 26 stycznia 2010 roku i służy zapewnieniu lepszej ochrony przed atakami terrorystycznymi.

  • ISF 10 + 2 obowiązuje tylko dla towarów wysyłanych bezpośrednio do USA z Europy, z pominięciem kanadyjskich i meksykańskich portów morskich,
  • w dalszym ciągu istnieje obowiązek AMS, automatycznego zgłaszania danych, dla towarów eksportowanych do USA,
  • ISF stosuje się dla wszystkich towarów dostarczanych drogą morską – ładunków pełno kontenerowych i przesyłek drobnicowych,
  • Brak ISF to groźba kary w wysokości 5000 USD – dla importera.
  • ISG zgłasza importer lub agent celny w USA, na 24 godziny przed załadunkiem w porcie w Gdyni, Gdańsku lub Hamburgu – stamtąd wypływają statki do portów w USA,
  • ISF można edytować max. do 24 godzin od przygotowania – modyfikacja może dotyczyć statków, którymi towar płynie i na które był przeładowany,